Saturday, August 13, 2011

Siapa Tahu / Ada Pendapat?

Sedang daku dok tengok National Geographic hari tu, tiba2 terlintas di fikiran: Rakyat Singapore yang berbangsa Melayu, tetap akan dipanggil Melayu, bukan 'Singapur'. Bermakna, tak mungkin ada bangsa Singapur, melainkan bangsa Melayu yang tinggal di Singapore. Dan juga; tak ada Bahasa Singapore melainkan Bahasa Melayu dan juga Inggeris (yg diguna-pakai di sana).

Lepas tu, fikiran daku melarat ke sempadan Thailand di Kelantan & Perlis. Yang peliknya; sebaik saja kaki melangkah ke Thailand, automatik orang sana akan bercakap dengan bahasa yang langsung Melayu tak faham (atau susah, bagi yang jauh dari sempadan). Berbeza benor kelat bahasa Thailand tu dengan Bahasa Melayu.

Lain hal dengan Bahasa Indonesia. Serba-sedikit orang Melayu akan faham. (Melainkan Bahasa Jawa Pekat, Tulen. - yg tu memang tk faham.) Indonesia pula kebanyakkannya menetapkan bahasa 'tersusun' sebutannya untuk kemunculan di TV dan menganggap Bahasa yang selalu muncul kat TV tu adalah seumpama Bahasa 'baku' diaorang. Makna; Melayu dan Indon ada perkaitannya.

Tapi Thailand...? Haduh...Lain benor! Melangkah je kaki di sebalik sempadan tu, automatik terus di kawasan orang yang bahasanya kita tak faham! Kenapa ye?

1 comment:

  1. thailand selatan setahu aku masih pakai bahasa melayu

    *aku salah yah? :D

    ReplyDelete